هشتمین عادت انسان ساز، این است که ندای درونی خود را بیابید و الهام بخش دیگران برای یافتن ندای درونشان شوید. استفان کاوی
۷ نکته کاربردی برای تبدیل نمایشگاه به یک زیر سیستم CRM

۷ نکته کاربردی برای تبدیل نمایشگاه به یک زیر سیستم CRM

۱۸
اردیبهشت
توسط : دکتر فرشید عبدی
تا وقتی این ۷ نکته  کاربردی برای تبدیل نمایشگاه به یک زیر سیستم CRM را رعایت نکردید ، به نمایشگاه نروید! شرکت‌ها هزینه زیادی برای حضور در نمایشگاه صرف می‌کنند.معمولاً واحدهای فروش و بازاریابی متولی برگزاری نمایشگاه هستند و مدیران ارشد نیز زمان زیادی را صرف حضور در نمایشگاه می‌کنند. شرکت‌ها حضور در نمایشگاه را نه به عنوان یک زیر سیستم CRM بلکه به عنوان یک فعالیت تجاری در نظر می‌گیرند. رقبا، مشتریان، تأمین‌کنندگان، نهادهای دولتی و اجرایی هم در طول زمان برگزاری نمایشگاه، به غرفه شرکت‌ها مراجعه می‌نمایند. به عبارتی همه در تلاش و تکاپو هستند اما در پایان فقط یک صورتحساب سنگین برای شرکت باقی می‌ماند و عصبانیت ناشی از بی‌فایده بودن حضور در نمایشگاه. این موضوع بسیار جدی است! چنانچه حضور در نمایشگاه فقط یک فعالیت باشد و فرایند آن بدون تأثیر بر جذب و حفظ مشتری تعریف شود، نتایج آن هم معکوس خواهد بود. ما استفاده از این ۷ راهکار را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا نمایشگاه تبدیل به یک زیر سیستم CRM گردد و از مؤثر بودن آن لذت ببرید. دقت کنید که موارد زیر بر اساس اصول CRM نوشته شده‌اند؛ اما باز هم تأکید می‌کنیم اگر این ۷ نکته را رعایت نکنید، نمایشگاه نه تنها پول دور ریختن است بلکه موجب ریزش مشتری هم می‌گردد.

بانک اطلاعاتی مشتریان را به‌روز نمایید.

این بانک، بازار شما را پوشش می‌دهد. کلیه شرکت‌هایی که مشتری شما هستند یا می‌توانند باشند را در بانک اطلاعاتی مشتریان ثبت کنید و اطلاعات آن‌ها را به‌روزرسانی نمایید؛ این کار باعث می‌شود تصویری واضح از بازار داشته باشید و بدانید در نمایشگاه با کدام مشتریان مذاکره کنید و فرصت را از دست ندهید.

به مشتریان خود اطلاع دهید که در نمایشگاه حضور دارید.

متأسفانه یکی از اقداماتی که مورد غفلت قرار می‌گیرد، اطلاع‌رسانی حضور در نمایشگاه‌هاست. بسیاری از مشتریان حتی اطلاع ندارند که نمایشگاهی برپا شده و از آن بدتر ممکن است متوجه نشوند شما هم در آن نمایشگاه غرفه دارید.

مشتریان احتمالی را شناسایی نمایید و در هنگام نمایشگاه، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید

نمایشگاه‌ها بهترین فرصت برای جذب مشتری است و اگر این فرصت را از دست بدهید می‌بایست هزینه بیشتری برای این کار صرف کنید.

با مشتریان کلیدی مذاکره کنید.

حیات کسب‌وکار شما وابسته به مشتریان کلیدی است؛ یعنی ۲۰ درصد مشتریانی که ۸۰ درصد از فروش شما را تضمین می‌کنند. ضروری است مشتریان کلیدی متوجه حضور باقدرت شما و مزایایتان نسبت به رقبا گردند. زمان‌های مشخصی می‌بایست صرف مذاکره و عقد قراردادهای جدید با مشتریان کلیدی شود و لابه‌لای کارهای روزمره فراموش نشوند.

اطلاعات محصول و قیمت را به‌روز نمایید.

همواره کاتالوگ و لیست قیمت به‌روز به همراه داشته باشید و بر اساس ارزش و نوع مشتری از بسته‌های متنوع پیشنهادی استفاده کنید؛ چرا که مشتریان تمایل دارند با محصولات جدید روبرو شوند و از قیمت‌گذاری خاص نمایشگاه استفاده نمایند.

اطلاعات مشتریان مراجعه‌کننده به نمایشگاه را ثبت نمایید

طی مدت زمان برگزاری نمایشگاه مراجعات بسیاری انجام می‌گیرد؛ تهیه نکردن برگه‌های ثبت اطلاعات و درخواست‌ها و همچنین مکتوب نکردن شرح مذاکرات، تمامی این تلاش‌ها را بیهوده می‌سازد، چون به دلیل شفاهی بودن پس از نمایشگاه پیگیری نمی‌شوند.

با مشتریان ناراضی قرار ملاقات بگذارید.

مایشگاه بهترین محل برای تبدیل «مشتریان ناراضی» به «مشتریان وفادار» است؛ پس قبل از برگزاری نمایشگاه آن‌ها را شناسایی نمایید و سعی کنید در هنگام برگزاری نمایشگاه به حل مشکلات آن‌ها بپردازید.
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
عضویت
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments