هشتمین عادت انسان ساز، این است که ندای درونی خود را بیابید و الهام بخش دیگران برای یافتن ندای درونشان شوید. استفان کاوی
۷ نکته مهم از کتاب شش کلاه تفکر

۷ نکته مهم از کتاب شش کلاه تفکر

۱۲
فروردین
توسط : دکتر فرشید عبدی

هفت نکته مهم از کتاب شش کلاه تفکر

نویسنده: ادوارد دی بونو


Six Thinking Hats

Edward De Bono


نگاه کردن به یک تصمیم به کمک روش های مختلف  تفکر


گروهی از کلاه ها با لبه ها و نوارهای رنگی متفاوت. کلاهت را عوض کن، ایده هایت را عوض کن.
رویکرد غریزی شما برای تصمیم گیری چیست؟ اگر به طور طبیعی خوش بین هستید، احتمال دارد که هیچوقت جنبه های منفی بالقوه تصمیم را در نظر نگیرید. به طور مشابه، اگر بسیار محتاط باشید، ممکن است به فرصتها توجه نکنید. بهترین تصمیم‌ها معمولاً پس از بررسی چندین راه برای درک یک مشکل اتخاذ می‌شوند. با این حال، اگر سعی کنید چندین زاویه را همزمان در نظر بگیرید، احساس سردرگمی می کنید. و اگر کل تیم شما با دیدگاه‌های متفاوتی فکر کنند، همه چیز پیچیده‌تر می‌شود و حتی جنگ می شود.
«شش کلاه تفکر» راهی برای بررسی یک مشکل از دیدگاه های مختلف، اما به روشی شفاف و بدون درگیری است. افراد یا گروه‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند تا از روش‌های معمول تفکر خارج شوند، رویکردهای مختلف را امتحان کنند و سپس به طور سازنده در مورد چگونگی حرکت رو به جلو فکر کنند.
در این یادداشت، من کتاب شش کلاه تفکر را معرفی می کنم. کتابی  که می تواندتفکر و  تصمیم‌گیری را برای شما و تیمتان بهبود بخشد. چه کسی “شش کلاه تفکر” را ابداع کرد؟ رویکرد شش کلاه تفکر توسط ادوارد دی بونو، پزشک، روانشناس و فیلسوف مالتی ایجاد شد. او از آن در مشاوره دادن به سازمان‌های دولتی استفاده می‌کرد، اما می‌خواست ابزاری عملی برای حل مشکلات روزمره باشد. اولین بار در کتاب او به همین نام در سال ۱۹۸۵ ظاهر شد که از آن زمان تاکنون چندین بار تجدید نظر شده است.
دی بونو

دی بونو


دی بونو – که در سال ۲۰۲۱ درگذشت – همچنین مبدع “تفکر جانبی” بود، روشی برای حل مشکلات به صورت غیرمستقیم و اغلب به روش‌های خلاقانه و شگفت‌انگیز. درست مانند شش کلاه تفکر  که راهی برای درک و کشف انواع مختلف تفکر است.
هفت نکته:
شش کلاه تفکر برای تصمیم گیری تکنیک شش کلاه تفکر شما را وادار می کند تا به یک مشکل به شش روش مختلف نگاه کنید. این کار  شما و تیمتان را فراتر از هر موقعیت غریزی می برد، به طوری که طیف وسیعی از دیدگاه ها را بررسی می کنید. به این ترتیب، می‌توانید هر یک را به دقت بررسی کنید، بدون اینکه نیازی به بحث در مورد مورد خود یا تصمیم‌گیری فوری در مورد آنچه «درست» یا «نادرست» است، بگیرید.
۱- کلاه آبی: “کلاه رهبر” وقتی شما یا تیمتان در حالت کلاه آبی هستید، روی کنترل تفکر و مدیریت فرآیند تصمیم گیری تمرکز می کنید. شما یک دستور کار دارید، خلاصه بخواهید و به نتیجه برسید.
۲- کلاه سبز: “کلاه خلاق” کلاه سبز نشان دهنده تفکر خلاق است. وقتی این کلاه را بر سر می‌گذارید، طیف وسیعی از ایده‌ها و راه‌های ممکن را بررسی می‌کنید.
۳- کلاه قرمز: “کلاهی برای قلب” این کلاه نشان دهنده احساسات و غرایز است. وقتی درگیر این نوع تفکر هستید، می توانید احساسات خود را بدون توجیه منطقی بیان کنید.
۴- کلاه زرد: “کلاه خوشبینی” با تفکر کلاه زرد، شما به مسائل در مثبت ترین شکل ممکن نگاه می کنید. شما بر مزایا و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند از ایده‌های شما حاصل شود، تأکید می‌کنید.
۵- کلاه سیاه: “کلاه قاضی” این کلاه در مورد محتاط بودن و ارزیابی خطرات است. شما از قضاوت انتقادی استفاده می کنید و دقیقاً توضیح می دهید که چرا نگرانی دارید.
۶- کلاه سفید: “کلاه واقعیتها” کلاه سفید نشان دهنده جمع آوری اطلاعات است. به دانش و بینش‌هایی که قبلاً جمع‌آوری کرده‌اید فکر کنید –همچنین اطلاعاتی را که از دست داده‌اید، و به کجا می‌توانید برای دریافت آن مراجعه کنید.
۷- فراگیری بیشتر در تیم ها این امر مستلزم آن است که افراد هرگونه پیش فرضی را کنار بگذارند و برای مدتی روی دیدن چیزها از یک منظر تمرکز کنند. بحث هنوز هم وجود دارد، اما بر اساس درک مشترک است – که می تواند به همه کمک کند تا احساس کنند که در آن مشارکت دارند.
شش کلاه تفکر

شش کلاه تفکر

ابن محصولات نیر می تواند برای شما مفید باشد:
کتاب راهنمای تفکر

کتاب راهنمای تفکر

 
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
عضویت
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments