نقش مشتری در بیانیه ماموریت و چشم انداز
اردیبهشت
۸ توصیه برای کاربردی کردن بیانیه ماموریت و چشم انداز با استفاده از دانش مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
آینده نگری و تعریف کار در شرکتها بسیار مهم است و مبنای برنامه ریزی استراتژیک است. مستندات مشهور به بیانیه ماموریت و چشم انداز ؛ ارزشها، اصول کاری، شیوه فعالیت، تمایز با رقبا، محصول و میزان بلندپروازی و افق دید یک شرکت را نشان می دهد. در بیانیه ماموریت و چشم انداز باید به سه سوال اساسی زیر پاسخ داده شود:
- علت وجودی ما چیست؟– مقصود
- مقصد طولانی مدت ما کجاست؟- چشم انداز
- اعتقادات و رفتارهایی که در این راه هدایتگر ما هستند، کدامند؟- ارزش ها
- اول بدانید مشتری کیست؟ چه چیزی می خواهد و آیا سازمان این تقاضای شناخته شده را پیوسته برآورده می کند؟ و بر اساس آن، بیانیه را تنظیم کنید.
- از نظر مشتریان هم استفاده کنید به ویژه مشتریان کلیدی. برای تهیه این بیانیه ماموریت و چشم انداز معمولاً از نظر مدیران استفاده می شود اما کمتر از مشتریان پرسیده می شود که واقعاً بیانیه ماموریت و چشم انداز سازمان از دید مشتریان چیست. شاید بین آن چه در درون سازمان تصور می شود و آنچه مشتریان حس می کنند تفاوت معنی داری وجود داشته باشد.
- ارزش های ذکر شده در بیانیه به مشتریان قدرت داوری در مورد شما را می دهد، پس ارزش هایی مثل احترام، خوش رفتاری، تعهد، احساس مسئولیت و پاسخگویی را در بیانیه ماموریت خود بگنجانید و بر آن ها متمرکز شوید تا به وفاداری مشتری دست پیدا کنید. مشتریان هنگامی که متوجه شوند چنین ارزشهایی در سازمان به شکل واقعی وجود دارد، وفادار خواهند شد.
- به بخش بندی مشتریان توجه کنید. بیانیه ها باید طوری نوشته که به همه ی بازار هدف توجه کند نه فقط مثلا مشتریان بزرگ
- چشم انداز قوی می تواند میان کارکنان انگیزش، اعتماد و تمر کز بر مشتری ایجاد کند. هر چه این بیانیه بیشتر به موضوع مشتری دقت کرده باشند، کارکنان هم بیشتر به مشتریان توجه خواهند کرد.
- عوامل کلیدی موفقیت خود را شناسایی کنید. برای تعیین مسیر و اصول، لازم است بدانیم چه مواردی ما را موفق می کند و بعد براساس آن ارزش ها و فعالیت هایمان را مشخص کنیم. قطعاً بیش تر این عوامل وابسته به مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) هستند پس آن را جدی بگیرید.
- ارتباط و تعامل با مشتری را در بیانیه ذکر کنید تا بعد بتوانید با پیام ها و اقدامات و سرمایه گذاریهای مورد نیاز ، این ارتباط اثر بخش را محقق کنید و تاثیر آن را بر فروش ببینید.
- به قدرت انتخاب مشتریان توجه کنید. وجوه تمایز شما با سایر شرکت ها می تواند باعث شود که مشتریان شما را انتخاب کنند. تاکید بر ارتباط بلند مدت با مشتریان و ایجاد رضایت در آن ها یکی از مهمترین نقاط تمایز است.
نتیجه گیری:
اگر به این نکات توجه کنید و یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) خوب هم داشته باشید. تحقق و پایبندی به بیانیه ماموریت و چشم انداز امکان پذیر می شود و مدیران هم به اهداف بلند مدت سازمان یعنی بقا، رشد و سود آوری دست می یابند.
عضویت
Login
0 نظرات