هشتمین عادت انسان ساز، این است که ندای درونی خود را بیابید و الهام بخش دیگران برای یافتن ندای درونشان شوید. استفان کاوی
کتاب راهنمای تجزیه و تحلیل نیازهای یادگیری (LNA)

کتاب راهنمای تجزیه و تحلیل نیازهای یادگیری (LNA)

۱
اسفند
توسط : دکتر فرشید عبدی

کتاب های دکتر فرشید عبدی

عنوان کتاب : کتاب راهنمای تجزیه و تحلیل نیازهای یادگیری (LNA)


خودآموزی سرشاراز نکات، ابزارها و تکنیک‌های مفید جهت شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان شما به منظور دستیابی همزمان به اهداف فردی و استراتژیک

تحسین ها

«راهنمایی مختصر و در عین حال جامع؛ منبعی مفید و ارزشمند برای متخصصان آموزش سازمانی»

جاستین کینیر – مدیر آموزش و پرورش، مرکز فروش و بازاریابی IBMEMEA

«پاول و جان بار دیگر مجموعه‌ای کاربردی از ابزارها را در قالبی خوش‌ساخت و در دسترس ارائه کرده‌اند. مدل «شش پنجره» قطعاً به خوانندگان کمک می‌کند تا به سرعت روی چیزهایی که مهم است، تمرکز کنند.»

دیوید بک هاوس – رئیس آموزش و توسعه، پلیس دره تیمز

«بی‌نقص، دقیق، کامل و ابزاری ارزشمند برای هر کسی که در شناساییِ نیازهای آموزشی و توسعه نقش دارد.»

برایان کروان – مدیر منابع انسانی، سازمان انتقال خون ایرلند

کتاب راهنمای تجزیه و تحلیل نیازهای یادگیری

کتاب تجزیه و تحلیل نیازهای یادگیری (LNA) ترجمه کتاب Learning Needs Analysis است.

چرا تجزیه و تحلیل نیازهای یادگیری مهم است؟

اگر جمع بزنیم سالانه سازمانها و کارکنان آنها میلیاردها تومان خرج آموزش می کنند و تقریباً اکثر سازمانهای بزرگ و متوسط واحدی به نام آموزش دارند که متولی شناسایی، برنامه­ریزی نیازهای آموزشی، اجرا و ارزیابی اثر بخشی آموزش است، اما نتیجه فعالیت آن چه بوده است؟آیا این هزینه ها به هدر رفته اند؟ آیا آموزشها توانسته اند مشکلات عملکردی سازمان را حل کنند؟ آموزش‌ها در تحقق اهداف استراتژیک چه کمکی به مدیران کرده اند؟
با یک پرس و جو متوجه می شویم همانند سازمانهای سایر نقاط دنیا، توجه صرف به آموزش و عدم تبدیل آن به یادگیری موجب نامؤثر بودن آن می شود. چه باید کرد؟ آیا باید جلوی آموزشها را گرفت یا واحدهای آموزش سازمانی را تعطیل کرد؟ پاسخ این سؤال قطعاً خیر است. اما باید برای تأثیرگذار شدن آموزش باید با مقوله یادگیری آشنا شد. یادگیری به معنای تغییر رفتار و سطح مهارت در اثر آموزش است. یادگیری منجر به بهبود عملکرد و تحقق استراتژیها به کمک کارکنانی توانمند می شود. تجزیه و تحلیل نیازهای یادگیری عبارت است: شناسایی دانش، مهارت‌ها و نگرش‌های جدیدی است که افراد برای برآوردن نیازهای توسعه خود و سازمانشان به آن نیاز دارند. بدون تجزیه و تحلیل درست نیازهای یادگیری مسیر یادگیری هموار نخواهد شد و یادگیری «به هنگام و سریع» محقق نخواهد شد. به کمک اجرای  صحیح کارکرد یادگیری در سطوح مختلف سازمانی نه تنها می توانیم از هدر رفتن هزینه های آموزش جلوگیری کنیم بلکه با دستیابی به اهداف سازمان نظیر سودآوری می توانیم بازگشت سرمایه مطلوبی را ایجاد کنیم. هدف این کتاب، معرفی مختصر و مفید مفاهیم، ابزارها و مسیر اجرایی یادگیری کارکنان در سطح سازمان است و تأکید آن هم بر یادگیری و نه آموزش است.

کتاب راهنمای تجزیه و تحلیل نیازهای یادگیری (LNA) به چه سوالاتی پاسخ می دهد؟

  • یادگیری چیست؟
  • چطور به کمک شش پنجره یادگیری، نیازهای آموزشی را به شکل دقیق و مؤثری شناسایی کنید؟
  •  چطور برنامه استراتژیک سازمان را به موضوع یادگیری متصل کنید؟
  • چطور مشکلات عملکردی سازمان را به کمک یادگیری حل کنید؟
  • چطور اثربخشی آموزشها را ارزیابی کنید؟
  • چطور از جعبه ابزار یادگیری استفاده کنید؟
  • چه میزان مسیر برای یادگیری در سازمان شما هموار است؟(پرسشنامه فصل آخر)
و ده‌ها سؤال دیگر که پاسخ آنها را در این کتاب خواهید یافت.

کتاب راهنمای تجزیه و تحلیل نیازهای یادگیری (LNA) برای چه کسانی مفید است؟

مطالعه این کتاب به مخاطبان زیر توصیه می شود: ۱. مدیران عامل و مقامات ارشد سازمان که مأموریت اجرای استراتژیهای سازمانی را به عهده دارند و به این حقیقت رسیده اند که این مهم در اثر یادگیری تحقق خواهد یافت.
۲. مدیران و کارشناسان آموزش سازمانها،  که مسئولیت مستقیم اثربخشی آموزشها و برنامه ریزی برای تحقق یادگیری و تعیین نیازهای آموزشی به عهده آنهاست.
۳. مدیران و کارشناسان منابع انسانی، که به کمک ارتقا یادگیری در سازمان، وظیفه توسعه کارکنان و افزایش بهره­وری سازمان را بر دوش آنهاست.
۴. مدیران میانی نظیر مدیران فروش و تولید و…..که موفقیت آنها وابسته به سطح یادگیری و مهارت افزایی و توسعه شایستگیهای کارکنانشان است.
۵. مدرسان سازمانی برای این که شناخت و متناسب سازی دوره هایشان با نیازهای یادگیری به اثربخشی و موفقیتشان کمک خواهد کرد.
۶. مشاوران مدیریت که بخشی از موفقیتشان منوط به یادگیری سازمان تحت مشاوره شان است.
۷. سایر افرادی که می خواهند با مبانی تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی و یادگیری سازمانی آشنا شوند.
 

فهرست مطالب کتاب راهنمای تجزیه و تحلیل نیازهای یادگیری (LNA)

 

مقدمه مترجم 

 چرا تجزیه و تحلیل نیازهای یادگیری مهم است؟،  این کتاب به چه سؤالاتی پاسخ می‌دهد؟، این کتاب برای چه کسانی مفید است؟، کلام آخر.


مقدمه تعریف، هدف و قالب، داستان، کجای کار اشتباه بود، تحقیق و مشاهده، ذینفعان – نقش آن‌ها چیست؟
فصل اول: شش پنجره از هر پنجره‌ای نگاه کنید، ۱. نیازهای تطبیقی، ۲. برنامه‌ریزی منابع انسانی، ۳. برنامه‌ریزی جانشین‌پروری، ۴. حوادث بحرانی، ۵. سیستم‌های اطلاعات مدیریت، ۶. ارزیابی عملکرد
فصل دوم: برنامه آموزشیِ ده نکته‌ای   چشم‌انداز/ مأموریت/ استراتژی، مسأله‏ی‏ عملکردِ مورد توجه، اهداف یادگیری خاص، دسته‌بندی شرکت‌کنندگان، انتخاب شرکت‌کنندگان، طرح کلی دوره، چه کسی آموزش ارائه می‌دهد، استانداردهای ارائه آموزش، نقش‌ها و مسئولیت‌ها، معیارهای ارزیابی
فصل سوم: جعبه ابزار تجزیه و تحلیل میدان نیرو، شایستگی‌ها، شناسایی شکاف‌های شایستگی، گروه‌های کانونی، نوشتن اهداف یادگیری، پل انتقال یادگیری، چهار سطح ارزیابی
فصل چهارم: پرسشنامه – اجرای LNA برای شما چقدر آسان خواهد بود؟ استانداردهای عملکرد، سیستم اندازه‌گیری، نقش مدیر، سیستم پاداش، برنامه‌ریزی شغلی، برنامه‌ریزی جانشین‌پروری، استخدام و انتخاب، امتیازدهی
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
عضویت
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments