کتاب راهنمای مدیریت شکایات مشتری (CCM)
اسفند
کتاب های دکتر فرشید عبدی
عنوان کتاب : کتاب راهنمای مدیریت شکایات مشتری (CCM)
خودآموزی سرشار از توصیهها، ابزارها و تکنیکهای تدوین استراتژی برای رسیدگی به شکایات و تبدیل مشتریان شاکی به وفادار
تحسین ها
در این کتاب تعادلی معنادار بین افزایش درک از موضوع و توصیهها و تکنیکهای کاربردی وجود دارد. کتابی که باید توسط همه کسانی که از مواجه شدن با شکایات مشتریان اجتناب میکنند و در حقیقت بخش اعظمی از مدیران و سازمانها اینگونه هستند، خوانده شود.مارتین پیترز، مدیرعامل شرکت لیسستر پروموشن
پیدا کردن و حفظ مشتریان بسیار سخت و از دست دادن آنها بسیار آسان است، فقط کافی است توجهی به گلایهها و انتقادهای آنها نکنید. ممکن است در اکثر مواقع کار به شکایت کتبی و رسمی نرسد اما مشتریان پاسخ شما را فقط با نخریدن نمیدهند، بلکه میتوانند ضعفهای شما را به صدها نفر بگویند و حتی باعث نابودی کسبوکار شما با کاهش شدید فروش شوند. کسبوکارها دو راه پیش روی دارند، یا شکایات و بازخورهای مشتریان را یک فرصت تلقی کنند و یاد بگیرند و بهبود دهند و یا اینکه ریزش مشتریان و نابودی را انتخاب کنند. من در این زمینه دو خاطره دارم؛ یکی مربوط به زمانی است که مدیر موسسهای بودم و یکی از مراجعین برای من ایمیلی فرستاده و شکایتی را مطرح کرده بود. او بعد از پیگیری و رفع مشکل میگفت من حتی باور نمیکردم کسی به ایمیل من پاسخ دهد چه برسد که آن را حل کند، به همین دلیل تشکر فراوان کرد و همچنان با من در ارتباط است. دومین مورد مربوط به شکایتی است که از یکی از کارکنان مؤسسات خصوصی بزرگ آنلاین داشتم و با شماره پیگیری شکایات تماس گرفتم، چون مشکلی بود که نه تنها برای من بلکه ممکن بود برای سایرین نیز تکرار شود. فرآیند انجام شد، واحد شکایات و کارشناس شکایات هم شکایت را ثبت کرد و قول پیگیری داد، اما هیچ نشانه و اطلاعی بعد از آن دریافت نکردم! این یعنی سلب اعتماد، ناقص بودن سیستم رسیدگی به شکایات، بیتوجهی به فرصتهای بهبود و از دست دادن یک مشتری! همه این موارد را کنار هم بگذارید؛ سیستم مدیریت شکایات مشتریان، به عنوان بخشی از سیستم بزرگتر مدیریت ارتباط با مشتری، نقش مهمی در حفظ و وفادارسازی مشتری دارد و به هیچ عنوان نباید از آن غفلت شود. این سیستم اشکالات اساسی سازمان را به شما نشان میدهد. با برطرف کردن علل شکایات میتوانید فرایندهای خود را نسبت به رقبا بهبود دهید. مشتریانی که شکایت یا گله میکنند، اکثراً مشتریانی هستند که میخواهند وضع شما بهبود یابد و اگر ببینند مشکلات برطرف شده، بیشتر اعتماد میکنند و وفادار میشوند و دیگران را نیز ترغیب به استفاده از محصولات و خدمات شما میکنند. از همین رو و به خاطر کمبود منابع در خصوص مدیریت شکایات مشتری، این کتاب برای مدیران ارشد و مدیرانی که دغدغه بهبود دارند و ارزش حفظ مشتریان را درک میکنند، آماده شده است.
این کتاب چه ویژگیهایی دارد؟
- بیان ساده نکات مهم
- حجم کم و در عین حال پوشش جامع
- روان و سلیس بودن مطالب
- قابل استفاده بودن آسان و سریع مطالب
- توجه به هر دو بُعد سیستمی و رفتاری
این کتاب به چه سؤالاتی پاسخ میدهد؟
- بر سر سازمانهایی که به شکایات مشتریان توجه نمیکنند چه خواهد آمد؟
- مشتریان ناراضی چگونه فروش را به شدت کاهش میدهند؟
- ضریب تکثیر چیست؟
- دلایل عمده شکایات مشتریان چیست؟
- مدیریت شکایات چه فرایندی دارد؟
- در مدیریت شکایات چه مهارتهایی برای برقراری ارتباط لازم داریم؟
- چگونه از تحلیل رفتار متقابل برای روانشناسی مشتریان شاکی استفاده کنیم؟
- چگونه شکایات درونسازمانی را مدیریت کنیم؟
- چگونه به کمک مدیریت شکایات مشتری، مشتریان وفادار را افزایش دهیم؟
حکایت عبرت انگیز
کاپ کیکهای کِریزی (Crazy Cup Cakes) به مدت ۱۸ ماه تولید میشدند. این فروشگاه بعد از شروعی امیدوارکننده، متوجه شد که هر روز بیشتر از قبل مشتریان خود را از دست میدهد. صاحب فروشگاه نیز رفته رفته قیمتها را بالا برد و از طرف دیگر کیفیت و کمیت کاپ کیکها را کاهش داد. مشتریان تقاضای محصولات جدید از صاحب فروشگاه میکردند، اما او پیشنهادها و درخواستهای آنها را نادیده میگرفت و در محدوده استاندارد خود به کارهایش ادامه داد. اگرچه فروشگاه کاپ کیک در مکان خوبی قرار داشت ولی برای مشتریان جذاب و وسوسهانگیز نبود و علیرغم توجه به قوانین بهداشت و سلامت مواد غذایی، بعضی از مشتریان نسبت به رعایت استانداردهای بهداشتی در این مغازه مشکوک شدند. مدیر فروشگاه نمیدانست که مشتریان به صورت پنهانی با گوشیهای همراه خود از کاپ کیکها عکس میگرفتند و آنها را با نظرات منفی خود در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذاشتند. صاحب فروشگاه نیز همواره در شبکههای اجتماعی (فیسبوک و توییتر) مورد تمسخر قرار میگرفت و او را فردی مزخرف و بیفکر مینامیدند که توان اداره کسبوکار خود را ندارد. زمانی که تصویر ناخوشایندی از یکی از کیکهای او در شبکههای اجتماعی پربازدید شد، بالاخره متوجه شد که دچار مشکلی جدی شده است و کسبوکار خود را با متحمل شدن ضرر، به شخص دیگری فروخت.رویکردی جدید
صاحب جدید فروشگاه کاپ کیکهای کریزی تصمیم گرفت کارها را به شکل متفاوتی انجام دهد. او علاوه بر بازآفرینی برند و بازسازی فروشگاه، با همه مشتریان ارتباط خوبی برقرار کرد و از طریق شبکههای اجتماعی، مشتریان جدیدی نیز جذب کرد. او از کیکهای مناسبتی و ویژه مراسمها که توسط تیم خلاق و پر ذوق و شوقش درست شده بود، عکس گرفت و آنها را بهطور منظم در شبکههای اجتماعی منتشر کرد که با تعریف و تحسین مشتریان همراه بود. او از مشتریان خود میخواست که بازخور دهند و به صورت منظم نظرات را بررسی کرده و فوراً به آنها پاسخ میداد. وبسایتی که برای سفارش کاپ کیک طراحی کرده بودند، موجب شد افراد بتوانند به راحتی به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند، درخواست سفارشهای خاصی را بدهند، نظرات خود را مطرح کنند و در صورت لزوم شکایت کنند. تیم کاری او در زمینه صحبت با مشتریان به صورت رو در رو و پیدا کردن دلایل رضایت و یا عدم رضایت مشتری به خوبی آموزش دیده بود و یکی از سیاستهای اصلی فروشگاه، جبران خدمات نامطلوب بود.در واقع شکایات مشتریان نشان میدهد کسبوکارها در چه حوزههایی نیاز به بهبود دارند و اینکه چگونه میتوانند مشتریان خود را به بهترین صورت راضی کنند. حتی اگر از رسیدگی به شکایات مشتریان خوشتان نمی آید، این کتاب راهنما به شما کمک میکند تا مهارتها و اعتماد به نفس لازم را برای تبدیل مشتریهای خشمگین و عصبانی به افرادی آرام و راضی به دست آورید.
فهرست مطالب کتاب راهنمای مدیریت شکایات مشتری (CCM)
مقدمه مترجم اهمیت مدیریت شکایات مشتری، حفظ مشتریان، این کتاب چه ویژگیهایی دارد؟ این کتاب به چه سوالاتی پاسخ میدهد؟ کلام آخر.
مقدمه حکایت عبرت انگیز، رویکردی جدید
فصل اول: چرا مشتریان شکایت میکنند؟ درک اینکه چرا افراد شکایت میکنند، دلایل، مدیریت درست شکایات
فصل دوم: استقبال از شکایات مشتری چرا شکایات اخبار خوبی محسوب میشوند، شکایات به منزله فرصت در نظر گرفته میشوند، حقایق ترسناک، اثر ضریب فزاینده، به راحتی شکایت کنید، به خوبی رفتار کنید، کاهش شکایات
فصل سوم: چگونه مشتریان شکایت میکنند؟ نکات و تکنیکها، ارتباط با احساسات و حقایق، شکایات تلفنی، شکایات ایمیلی، مراحل بعدی، ارائه راهحل، دستورالعملهای طلایی
فصل چهارم: سیاستهای مدیریت شکایات رویکرد منسجم، مواردی که باید در نظر بگیریم، تضمین اقدامی فوری، کسب اطلاعات از مشتریان، نظارت، ورود به سیستم، تحلیل کردن، چه کسی با شکایات سروکار دارد؟ کشف فرآیندها، ملاحظاتی در مورد سیاست
فصل پنجم: برقراری ارتباط با شکایتکننده مهارتهای ارتباطی، شنیداری، زبان، غیر زبانی، زبان بدن، مثبت بودن
فصل ششم: روانشناسی برقراری ارتباط تحلیل رفتار متقابل، حالات شخصیتی من، مدل حالات شخصیتی، والد، کودک، بالغ و روشهایی که آنها شکایت میکنند، خلاصه
فصل هفتم: تحلیل گری رفتار های متقابل محرک و پاسخ، تبادلات متقاطع، قطع تبادلات، تبادلات پنهان، ماندن در حالت بالغ
فصل هشتم: شکایات درون سازمانی تعریف مشتری، گذر از انتقاد و گله، فرآیند دوطرفه، فرهنگ شرکت، ناامنی، اقدام کردن، چند مهارتی بودن، تیم سازی
فصل نهم: وفادار کردن مشتری تبدیل شکایات به تعاریف، جایگزینی، از دست دادن مشتریها، رفتار کردن مانند یک پادشاه، حل مشکلات، گفتن متشکرم، تعریف و تمجیدها، بازاریابی ارتباطی، انتظارات مشتری و سخن آخر
عضویت
Login
0 نظرات