هشتمین عادت انسان ساز، این است که ندای درونی خود را بیابید و الهام بخش دیگران برای یافتن ندای درونشان شوید. استفان کاوی
کتاب راهنمای توسعه کارکنان

کتاب راهنمای توسعه کارکنان

۱
اسفند
توسط : دکتر فرشید عبدی

کتاب های دکتر فرشید عبدی

عنوان کتاب : کتاب راهنمای توسعه کارکنان


خودآموزی سرشار از نکات و ترفندها برای کمک به مدیران جهت شناسایی نیازهای توسعه‌ای کارکنان و توانمندسازی افرادِ خود برای رسیدن به سطوح بالای موفقیت

توسعه کارکنان باید بخشی از برنامه روزانه مدیران باشد و همچنین باید با هر آنچه در سازمان به صورت منظم رخ می‌دهد، عجین شود.

جک ولش


کتاب راهنمای توسعه کارکنان

کتاب راهنمای توسعه کارکنان ترجمه کتاب Developing People Pocketbook می باشد.


چرا توسعه ‏ی کارکنان مهم است؟

کمتر کسی هست که با سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف کار کرده باشد و از مدیران این را نشنیده باشد که مشکل اصلی نه سرمایه است و نه فناوری، بلکه انسان‌ها هستند. مشکل انسان‌ها چیست؟ ناتوانی، کم‏مهارتی، عدم آموزش، ناآگاهی و بهره‌وری پایین؛ اگر بخواهیم همه‏ی این موارد را در یک کلمه خلاصه کنیم، باید بگوییم بزرگ‌ترین چالش مدیران برای موفقیت سازمان، مدیران و کارکنانی است که باید توسعه یافته باشند، اما نیستند! یادگیری یک ارزش غائی برای سرآمدی سازمان شماست و دستیابی به این ارزش از مسیر توسعه کارکنان می‌گذرد. مدیران و کارکنان نیز سازمان‌هایی را انتخاب می‌کنند و به آن‌ها وفادار می‌مانند که احساس کنند در آن‌ها توسعه یافته‌اند؛ اما آیا یادگیری فقط به کمک اجرای آموزش‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی رخ می‌دهد. اگر به سازمان‌ها سر بزنید، اکثر مدیران از ناکارآمدی آموزش‌ها گلایه می‌کنند. توسعه ‏ی کارکنان مفهومی بسیار وسیع‌تر از آموزش است و هدف این کتاب، معرفی طیف گسترده فعالیت‌هایی است که منجر به توسعه اثربخش کارکنان می‌شود و دغدغه‌های مدیران را برطرف می‌سازد.

چرا نیاز به توسعه کارکنان داریم؟

  • عدم اجرای برنامه‌های استراتژیک به دلیل فقدان مدیران و کارکنان شایسته
  • اتلاف‌ها و ضایعات ناشی از ناتوانی کارکنان
  • نارضایتی و ریزش مشتریان به دلیل ضعف مهارتی و نگرشی کارکنان
  • ریزش کارکنان
  • بهره‌وری پایین کارکنان
  • جوانی و ناشی بودن کارکنان
  • نیاز به جانشین‏ پروری جهت حفظ بقای سازمان
  • بی‌انگیزگی کارکنان
اگر حتی سه مورد از این عوامل را در سازمان خود دارید، بی‏شک نیازمند اجرای فرایندها و فعالیت‌های توسعه کارکنان هستید.

کتاب راهنمای توسعه کارکنان به چه سؤالاتی پاسخ می‌دهد؟

  • برای اینکه بتوانید مدیران و کارکنانی توسعه یافته داشته باشید، باید به این سؤالات پاسخ دهید:
    • چگونه نیازهای توسعه‌ای کارکنان را شناسایی کنیم؟
    • چگونه از ارزیابی عملکرد برای شناخت حیطه‌های بهبود کارکنان استفاده کنیم؟
    • چگونه اهداف یادگیری را تعیین کنیم؟
    • چگونه فرصت یادگیری ایجاد کنیم؟
    • چه روش‌های متنوعی برای یادگیری جود دارد؟
    • چگونه به یادگیرندگان انگیزه دهیم؟
    • چگونه بر اساس سبک‌های مختلف یادگیری، برنامه‌های اثربخش طراحی کنیم؟
    • چگونه اثربخشیِ یادگیری را بسنجیم؟
    و ‏ سؤالات متعدد دیگر که در این کتاب به آن‌ها پاسخ داده شده است.

کتاب راهنمای توسعه کارکنان برای چه کسانی مفید است؟

هر چه میزان مذاکرات شما در فضاهای ارتباطی بیشتر باشد، این کتاب بیشتر به شما کمک می‌کند. مهم‌ترین مخاطبان این مهارت:
    • مدیران منابع انسانی که مسئولیت اصلی فرایند توسعه‏ی کارکنان بر عهده آن‌هاست.
    • مدیران عاملی که برای رسیدن به چشم‌انداز استراتژیک خود، نیازمند مدیران و کارکنان توسعه یافته هستند.
    • مدیرانِ کلیه سطوح که لازم است هم مهارت‌های انسانی خود را و هم افرادی را که زیرمجموعه‌شان هستند، توسعه دهند.
    • کارآفرینانی که با رشد کسب‌وکار خود مواجه هستند و مسیر پیشرفت آن‌ها از طریق توسعه‏ی کارکنان است.
    • کارکنان سازمان‌ها به‌ ویژه در رده‌های کارشناسی که میل شدید به رشد و ارتقا دارند و نیازمند یک راهنمای خودآموز هستند.
    • مدیران آموزش و توانمندسازی که لازم است برای مدیران و کارکنان، برنامه‏ی توسعه اثربخش طراحی و اجرا کنند.
    • جویندگان کار، به‌ویژه افرادی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند و نیازمند برنامه‌ریزی برای توسعه و آمادگی خود برای کار در سازمان‌ها هستند.

فهرست مطالب کتاب راهنمای توسعه کارکنان

مقدمه مترجم چرا توسعه کارکنان مهم است؟، چرا نیاز به توسعه کارکنان داریم؟، این کتاب به چه سوالاتی پاسخ می دهد؟، کلام آخر
مقدمه چرا باید برای توسعه خودمان را به دردسر بیندازیم؟ دلایل توسعه، اطمینان از توسعه، وظیفه ‏ی کیست؟، پس‏ زمینه‏ های توسعه، هزینه‌ها
فصل اول: شناسایی نیازهای توسعه  نیاز به صحت، مکان‌هایی برای جستجوی نیاز، آیا ارزش افزوده‌ای خلق می‌کند؟، شناسایی نیازها، پرسشنامه، ارزیابی عملکرد، روندنمای عملکرد، از تعمیم اجتناب کنید، شکاف یادگیری
فصل دوم: تبدیل نیازها به اهداف   دلایل هدفگذاری، مکتوب کردن اهداف یادگیری، مثال‌ها: مدیریت زمان/خلاقیت، اهداف کاربردی، نه اهداف کلی!، چک‌لیست
فصل سوم: یافتن فرصت‌های یادگیری  در محل کار، ده ترفند: مربیگری/ یادگیری مبتنی بر اقدام/ تمرین نقش/ دوره‌ها و کارگاه‌ها/ کنفرانس‌ها/ تفویض وظایف/ پروژه/ آموزش مبتنی بر رایانه/ آموزش آنلاین یا الکترونیکی/ رویکرد یکپارچه، انتقال مؤثر یادگیری
فصل چهارم: آماده شدن برای یادگیری   توجیه کردن یادگیرنده، فرم معرفی جهت آموزش، توجیه مُدرس، اجرای یک رویداد، جمع‌بندی
فصل پنجم: از چه کسانی استفاده کنیم؟ درون‌سازمانی، استفاده از افراد برون سازمانی: ۱۰ سؤالی که باید بپرسید، مراقب متخصصان باشید، جاهای که کمک پیدا می‌کنید، به دنبال چه چیزی باشید، یک رویکرد جدید
فصل ششم: افزایش شانس موفقیت خود تأثیرگذاری بر محتوا، آموزش یادگیرنده محور، مبنا را دانسته ها و خواسته‌های خودتان قرار ندهید، شکست‌های آموزشی، سبک‌های یادگیری، ملاحظات، یادگیرندگان مسن‌تر، گام بعدی
فصل هفتم: سنجش تأثیر  ارزشیابی یا ارزیابی، تشکیل پرونده برای ارزیابی، تکنیک‌ها، فرم ارزیابی دوره، چه عواملی باعث توقف یادگیری افراد می‌شود؟
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
عضویت
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments