هشتمین عادت انسان ساز، این است که ندای درونی خود را بیابید و الهام بخش دیگران برای یافتن ندای درونشان شوید. استفان کاوی
کتاب راهنمای ابزارهای مدیریت

کتاب راهنمای ابزارهای مدیریت

۴
اسفند
توسط : دکتر فرشید عبدی

کتاب های دکتر فرشید عبدی

عنوان کتاب : کتاب راهنمای ابزارهای مدیریت


(دوزبانه همراه با متن اصلی کتاب)

۲۵ ابزار مؤثر و پر استفاده توسط مدیران ارشد در سراسر جهان بر اساس تحقیقات سالانه شرکت مشاوره بین المللی Bain


ما تبدیل به ابزاری می‌شویم که از آن استفاده می‌کنیم، درابتدا ما به ابزارها شکل می‌دهیم و بعد ما شکل ابزارها می‌شویم.

مارشال مک لوهان


مدیران برای حل مسائل و رویارویی با چالش‌ها نیاز به ابزار دارند، همانطور که بشر توانست با تکامل ابزارها مسائل خود را حل کند، مدیران نیز لازم است ابزارهای درست را شناسایی، انتخاب و پیاده‌سازی کنند. اما در عمل چه اتّفاقی می افتد؟ ما معمولاً با دو گروه از مدیران روبرو هستیم، گروه اول مدیران اصطلاحاً سنتی هستند و اعتقادی به ابزار ندارند. این گروه برای تصمیم گیری و حل مسائل به غریزه و عادتهای خود متوسل می شوند. اگر مسائل ساده را با روشی پرهزینه و پر اتلاف حل کرده باشند به آن ادامه می دهند و هنگامی که با چالش‌های بزرگتر مواجه می شوند و روش آنها جواب نمی دهد، یا کسی را مقصر می دانند و یا با اتلاف‌های سنگین، مدتی عوارض مسأله را کاهش می‌دهند. این مدیران، درفضای رقابت واقعی و در مواجهه با چالش‌های پیچیده، یا سازمان خود را نابود می‌کنند و یا هرگز رشدی نمی‌کنند. گروه دوم، مدیرانی هستند که متناسب با مد روز و بی‌تناسب با مشکلات سازمان خود، هر روز از ابزاری جدید با نامی پرطمطراق استفاده می‌کنند. این نوع مدیران با رفتن به هر سمینار یا خواندن هر کتابی به فکر اجرای آن در سازمان خود می‌افتند و با صرف هزینه زیاد و بدون بازدهی هرچند وقت یک‌بار یک ابزار را به گورستان ابزارهای استفاده‌شده و ناکارآمد خود اضافه می‌کنند و اعتقاد و اطمینان مدیران و کارکنان زیردست را نسبت به خود و ابزارها خدشه‌دار می‌سازند. افراط و تفریط این دو گروه به شدت برای خودشان و سازمان‌هایشان زیان‌بار است، اما راه‌حل چیست؟ سال‌ها مشاوره و کار با مدیران ارشد به ما نشان داده که باید ابزارها متناسب با مسائل انتخاب شوند و در زمان و مکان مناسب مورداستفاده قرار گیرند. نمی‌توان در جایی که نیاز به بهبودهای عملیاتی نظیر شش سیگما یا مدیریت چابک دارد از ابزار برنامه‌ریزی استراتژیک استفاده کرد. یا در جایی که نیاز به ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری عملیاتی است، سراغ تحلیلگری پیشرفته رفت.  بنابراین بسیار مهم است که مدیران دانش انتخاب ابزارهای متناسب با مسائلشان را به دست آورند تا در چالش‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به انتخاب و استفاده درست، نائل شوند. کتاب پیش رو در راستای این هدف آماده شده است، مؤسسه مشاوره بین‌المللی مدیریت بِین هر یک یا دو سال یک‌بار در قالب یک تحقیق قوی، ۲۵ ابزار پرکاربرد مدیریتی را شناسایی را بر اساس گستره استفاده و میزان موفقیت معرفی می‌کند. این ترجمه بر اساس نتایج آخرین تحقیق منتشرشده این شرکت در سال ۲۰۱۷ است.

مزایای این کتاب چیست؟

  • معرفی ابزارهای پرکاربرد
  • توضیح چگونگی استفاده
  • معرفی منابع تفصیلی
  • زبان ساده و قابل‌استفاده بودن سریع برای مدیران
  • مفید و مختصر بودن مطالب
  • دوزبانه بودن کتاب

این کتاب به چه سؤالاتی پاسخ می‌دهد؟

  • چه ابزارهایی بیشترین استفاده و تأثیر را برای مدیران داشته‌اند؟
  • متناسب با مسائل و چالش‌ها چه نوع ابزاری بیشتر قابل‌استفاده است؟
  • از هر ابزاری چگونه باید استفاده شود؟
  • دامنه کاربرد هر ابزار چیست؟
  • برای مطالعه بیشتر باید به چه منابعی مراجعه کنیم؟

مخاطبان این کتاب چه کسانی هستند؟

  • مدیران ارشدی که بیشترین رویارویی را با چالش‌ها دارند.
  • مدیرانی که در جستجوی راهکاری متناسب با مشکلاتشان هستند.
  • کارشناسانی که می‌خواهند به مدیرانشان در حل مسائل، کمک فکری بدهند.
  • دانشجویانی که می‌خواهند با شناخت ابزارهای مدیریتی و مطالعه تفصیلی آن‌ها به عمق دانش و زبان تخصصی خود بیفزایند.

فهرست مطالب کتاب راهنمای ابزارهای مدیریت 

  1. ادغام و خرید شرکت‌ها (M & A)
  2. لگــــوبرداری
  3. اینترنت اشیاء (IOT)
  4. بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار (BPR)
  5. بخش‌بندی مشتریان
  6. برنامه‌ریزی استراتژیک
  7. برنامه‌ریزی سناریو و اقتضایی
  8. برنامه‌های مدیریت تغییر
  9. بودجه‌بندی بر مبنای صفر
  10. بیانیه‌های رسالت و چشم انداز
  11. تجزیه و تحلیل سفر مشتری
  12. تحلیل‌گری پیشرفته
  13. تحول دیجیتال
  14. روش ارزیابی متوازن (BSC)
  15. سیستم های رضایت مشتری
  16. سیستم‌های مشارکت کارکنان
  17. قابلیت‌های اصلی
  18. کاهش پیچیدگی
  19. مدل‌های بهینه‌سازی قیمت
  20. مدیریت ارتباط با مشتری  (CRM)
  21. مدیریت چابک
  22. مدیریت زمان سازمانی
  23. مدیریت زنجیره تأمین (SCM)
  24. مدیریت کیفیت جامع (TQM)
  25. همکاری‌های استراتژیک
 
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
عضویت
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments