هشتمین عادت انسان ساز، این است که ندای درونی خود را بیابید و الهام بخش دیگران برای یافتن ندای درونشان شوید. استفان کاوی
الگوهای اساسی تفکر سیستمی

الگوهای اساسی تفکر سیستمی

۳۱
اردیبهشت
توسط : دکتر فرشید عبدی

کتاب های دکتر فرشید عبدی

عنوان کتاب : الگوهای اساسی تفکر سیستمی

کتاب الگوهای اساسی تفکر سیستمی ،  الگوهای معمول رفتاری را در سازمان ها شرح می دهند و به عنوان ابزار تشخیصی، بینشی نو پیرامون ساختارهای اساسی سیستم ها فراهم می آورند.این الگوها می توانند به عنوان ابزارهای مؤثر در پیش بینی آینده، مدیران را از پیامدهای آتی تصمیمات شان باخبر سازند. همچنین آنها مدیران را به تفکر در مورد یافتن راه حل های اساسی در طول زمان به عنوان یک متغیر آشکار در زمینه ی تصمیم گیری ترغیب می کنند.


کتاب الگوهای اساسی تفکر سیستمی


کتاب الگوهای اساسی تفکر سیستمی ،  الگوهای معمول رفتاری را در سازمان ها شرح می دهند و به عنوان ابزار تشخیصی، بینشی نو پیرامون ساختارهای اساسی سیستم ها فراهم می آورند. این الگوها می توانند به عنوان ابزارهای مؤثر در پیش بینی آینده، مدیران را از پیامدهای آتی تصمیمات شان باخبر سازند. همچنین آنها مدیران را به تفکر در مورد یافتن راه حل های اساسی در طول زمان به عنوان یک متغیر آشکار در زمینه ی تصمیم گیری ترغیب می کنند. الگوهای اساسی تفکر سیستمی ابزارهایی کارا برای به دست آوردن بینشی نو در زمینه ی الگوهای رفتاری هستند، که بر روی ساختارهای اساسی سیستم های مورد مطالعه اثر می گذارند. این الگوها را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
  1. تشخیصی

  2. مؤثر در برنامه ریزی برای آینده

  • تشخیصی:

این الگوها مدیران را در تشخیص الگوهای رفتاری ژنریک که در سازمان هایشان نمود پیدا کرده است، یاری می کنند. این مورد معمول ترین روش استفاده از این الگوهای اساسی می باشد. .
  • مؤثر در برنامه ریزی برای آینده :
هنگامی که مدیران، اهدافشان را به وسیله ی محدودیت ها و شرایط سازمان شان فرموله می کنند، این الگوهای اساسی می تواند آنها را بیازمایند که آیا سیاست ها و ساختارهای موجود سبب تغییر در ساختارهای سازمانی می شود یا خیر؟ در این حالت مدیران می توانند با تکیه بر این الگوهای اساسی پیش از اتخاذ تصمیم در مورد مسائل مختلف، اقدامات مناسب را پیاده سازند و عوارض جانبی آتی تصمیمات شان را به کمترین حد برسانند. در نتیجه ضرورت داشتن شناخت کافی از الگوهای اساسی و انواع آن، اجتناب ناپذیر است و کتاب الگوهای اساسی تفکر سیستمی سعی در شناخت و معرفی این الگوها دارد. غرض اصلی از یادگیری الکوهای اساسی، آرایش مجدد قدرت درک است، به طوری که بتوان هر چه دقیق تر ساختارها و اهرم های ایجاد مشکل را شناخت و آنها را مدیریت کرد. هدف اصلی از تألیف کتاب الگوهای اساسی تفکر سیستمی ، معرفی الگوهای اساسی تفکر سیستمی و کاربردی کردن آنهاست که در این راستا عدم وجود منبع فارسی کامل در این خصوص ضرورت این امر را نشان می دهد. از این رو امید است.  کتاب الگوهای اساسی تفکر سیستمی حاضر با کلیه کاستی های آن مورد استفاده ی دانش پژوهان قرار گیرد. این کتاب علاوه بر مدیران، برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکترای رشته های مهندسی صنایع، مدیریت و اقتصاد، منبعی سودمند و اولین کتاب فارسی در زمینهی الگوهای اساسی است.

 سیستم چیست؟

سیستم مجموعه ای از اجزاست که:
  • کل از مجموع تمام بخش ها بزرگتر است و عملکرد متفاوتی دارد..
  • همه اجزا به هم پیوسته و متأثر از یکدیگر هستند.
  •  هدفی وجود دارد و همه اجزا برای رسیدن به این هدف مهیا شده اند.
  • اجزا به صورت متقابل از هم تأثیر می گیرند و با یکدیگر در ارتباط اند.
  • همین تأثیرات متقابل سبب ایجاد تغییر در سیستم می شود.
  • امکان دارد اعمال یکسان، تأثیرات و نتایج متفاوتی در برداشته باشد و یا برعکس،
اعمال متفاوت، تأثیرات یکسانی داشته باشد
  • معمولا تأخیرات در سیستم، خروجی های غیرقابل پیش بینی ای ایجاد می کند.

 تفکر سیستمی چیست؟

دیدگاهی نو است که بینشی متفاوت را به وسیله تمرکز بر روی یک تصویر کلی و فعل و انفعال درونی و بیرونی آن در ازای تقسیم بندی آن تصویر کلی به اجزای کوچکتر به وجود . می آورد. به عنوان مثال اگر شما به بدن یک فیل نگاه کنید، یک کلیت یکپارچه خواهید دید که آن هم خود فیل است! اما اگر در آن دقیق شوید و قسمت های مختلف آن را بررسی کنید قسمت های دیگر فیل را هم به عنوان یک «موجودیت» خواهید دید و در ادامه می توانید بررسی کنید که چگونه با محیط اطراف خود تعامل دارد. در واقع شما تعاملات بین اعضای مختلف، که همگی با هم سیستمی به نام «فیل» را می سازند، مطالعه می کنید. در این رابطه حکایت حضرت مولانا را به خاطر بیاورید که در آن، افراد مختلف و نابینایی وارد اتاق تاریکی شدند که فیلی در آنجا بود و هر یک تصویری از فیل در ذهن شان نقش بست که به حقیقت کوچکترین شباهتی نداشت که این موضوع به این مطلب اشاره دارد که اگر با چشم بسته و یا کور به یک پدیده نگاه کنیم، فقط اجزای تشکیل دهنده آن را به صورت جداگانه می بینیم و از کلیت و ارتباطات و یکپارچگی که آن پدیده را قابل ادراک می سازد، غافل خواهیم ماند.
  • در نگرش سیستمی، فرآیند تفکر به صورت حلقوی است نه به صورت خطوط مستقیم، یعنی تنها یک علت و معلول وجود ندارد. و از یک سری فرآیندهای علت و معلولی ساخته شده است.
  • نمودارهای علت حلقوی : زبان سیستم ها نمودارهای علیت حلقوی، نمایش دهنده گرافیکی ذهنیت ما از ساختارهای سیستمی هستند. آنها به این دلیل ارزشمند هستند که نوع نگرش ما را درمورد اینکه یک سیستم چگونه ساخته می شود و چگونه رفتار می کند، آشکار می سازند.
  • ساختمان نمودار علیت حلقوی نمودارهای علیت حلقوی از یک یا چند حلقه بازخورد تشکیل شده اند که شامل فرآیندهای تقویت و تعادل می باشند. هر حلقه شامل نام متغیرهایی است که اجزای سیستمی را که درطول زمان تغییر می کند و همچنین روابط علت و معلولی میان این متغیرها و تأخیرات را معرفی می کنند.
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
عضویت
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments