هشتمین عادت انسان ساز، این است که ندای درونی خود را بیابید و الهام بخش دیگران برای یافتن ندای درونشان شوید. استفان کاوی
کتاب جعبه ابزار طراحی سازمان

کتاب جعبه ابزار طراحی سازمان

۳۱
اردیبهشت
توسط : دکتر فرشید عبدی

کتاب های دکتر فرشید عبدی

عنوان کتاب : کتاب جعبه ابزار طراحی سازمان

عبارت است از «ساختاردهی مجدد، تغییر اندازه و طراحی کسب و کار». اما مدیران فقط معدودی از این واژگان مترادف را برای طراحی مجدد روابط گزارش دهی سازمانی به کار می برند.همانند بسیاری از واژه های مدیریتی، «طراحی سازمان» تعریف واحد و مورد پذیرش عموم ندارد.برای ارائه پیش زمینه ای در مورد چهارچوب و ابزارهای پشتیبان، طراحی سازمان را رویکرد سیستمی ساخت یافته و مبتنی بر تجزیه و تحلیل جهت پیکره بندی سازمان تعریف می کنیم؛ که هدف آن افزایش موفقیت در دستیابی به کسب و کاری سودآور، مشتریان ارزشمند و نتایج مطلوب از کارکنان است.


کتاب جعبه ابزار طراحی سازمان


 تعریف طراحی سازمان

عبارت است از «ساختاردهی مجدد، تغییر اندازه و طراحی کسب و کار». اما مدیران فقط معدودی از این واژگان مترادف را برای طراحی مجدد روابط گزارش دهی سازمانی به کار می برند.
همانند بسیاری از واژه های مدیریتی، «طراحی سازمان» تعریف واحد و مورد پذیرش عموم ندارد.
برای ارائه پیش زمینه ای در مورد چهارچوب و ابزارهای پشتیبان، طراحی سازمان را رویکرد سیستمی ساخت یافته و مبتنی بر تجزیه و تحلیل جهت پیکره بندی سازمان تعریف می کنیم؛ که هدف آن افزایش موفقیت در دستیابی به کسب و کاری سودآور، مشتریان ارزشمند و نتایج مطلوب از کارکنان است. .
طراحی مؤثر سازمان، با همسویی فناوری، سازمان و معماری فرایند به منظور پشتیبانی دقیق استراتژی کسب و کار، محقق می شود.

 مناسب ترین زمان به کارگیری طراحی سازمان

یکی از رایج ترین اشتباهات رهبران، در دست گرفتن پروژه طراحی سازمان بدون به کار بستن تلاش متناسب با آن است. احتمال رسیدن به نتایج دلخواه زمانی کم می شود که به مشکلات کسب و کار کنونی و رسیدگی به علائم آنها، بیش از ریشه ها و علل اصلی، توجه شود.

موارد زیر، متداول ترین موقعیت هایی هستند که در آنها، از طراحی سازمان مناسب ترین  استفاده می شود

 هنگامی که استراتژی کسب و کار تغییر می کند

یکی از بهترین نمونه هایی که در کتاب جعبه ابزار طراحی سازمان به آن می پردازیم، این است که شکل از کارکرد تبعیت می کند، یا بدل خاص، استراتژی، تعیین کننده ساختار است.
وقتی شکل سازمانی قصد دارد به استفاده از استراتژی متفاوت دیگری متوسل شود هنگامی که عوامل داخلی (مانند معرفی محصولی جدید با ورود به بازاری جدید) یا خارجی (اقدامات رقبا، نیازهای صنعت، توسعه و طرح یک تکنولوژی مشکل ساز) تغییر ناگهانی چشم گیری داشته باشند، رهبران باید ارزیابی ای داشته باشند که آیا ساختار سازمان کنونی کسب و کارشان مناسب است یا خیر.

 هنگامی که سازمان ضعف عملکردی دارد

طرح سازمان (ساختار سازمانی) می تواند تأثیر مهمی بر روی درآمد، هزینه و سوددهی کسب و کار داشته باشد. گاهی طراحی مجدد، به دلیل مشکلات عملکردی ناشی از همسویی ضعیف با ساختار، ضروری است.
شاخص های همسویی ضعیف شامل عدم هماهنگی بین واحدهای کاری دارای تعامل، تعارض شدید، مسئولیت ها/ نقش های مبهم، گردش کاری ضعیف، کاهش انعطاف پذیری پاسخگویی و تخصیص ضعیف منابع است. شمار سطوح سازمانی، نوع ساختار و کارکردهای متمرکز غیر متمرکز، ممکن است بر هرکدام از موارد زیر تأثیرگذار باشد:
  • صرفه مقیاس یا هزینه
  • انتخاب صحیح کارکنان برای بخش های متناسب با آنها
  • سطح پاسخگویی شفافیت نقش
  • توانایی استفاده اهرمی از فناوری

هنگامی که سازمان در حال توسعه سریع است.

ساختارهای سازمانی خاص، مانند ساختارهای مبتنی بر مشتری بازار، ساختار ماتریسی یا ساختار محصول، به آسانی توجه خود را به همسویی با محرک های رشد معطوف می کنند، در حالی که ساختارهای دیگر در محیط هایی به خوبی کار می کنند که حجم تراکنش ها به طرز قابل توجهی در حال افزایش است.

 هنگامی که تغییری در رهبری به وجود آید،

رهبران جدید اغلب از ساختار سازمانی در حکم آغازی برای شوک غیر منتظره استفاده می کنند. تلاش های طراحی مجدد به مدیران اجرایی امکان می دهد تا بتوانند کارکنان را از جایگاهی که قبلا در آن مؤثر بوده اند، جابه جا و به سمت دیگری منتقل کنند. به این ترتیب موانع کاری کاهش می یابد و برخی اوقات، تغییرات فرهنگی با جانشین شدن رهبرانی که الگوی رفتاری بهتری ایجاد می کنند، تسهیل می شود.
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
عضویت
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments