کتاب راهنمای مدیریت تعارض
کتاب های دکتر فرشید عبدی
عنوان کتاب : کتاب راهنمای مدیریت تعارض
خودآموزی سرشار از نکات و تکنیکها برای شناسایی و درک علل مختلف تعارض – بین افراد و تیمها – و چگونگی رسیدن به یک راه حل مطمئن
ماهاتما گاندی
چند آمار بسیار مهم
- بر اساس تحقیقات دانشگاه کارولینای جنوبی، ۸۵ درصد از کارکنان درگیریهای اجتنابناپذیری را در محل کار تجربه میکنند. ۲۹ درصد از کارکنان گفتهاند که تقریباً دائماً باید با تعارض روبرو شوند.
- برای ۲۶ درصد از کارکنان در بریتانیا، تعارض یک اتفاق رایج است. و ۲۴ درصد از این کارکنان معتقدند که مسائل مربوط به آزار و اذیت و قلدری در سازمان آنها به خوبی حل نشده است.
- طبق گفته سازمان آکاس، در بریتانیا، سالانه به طور متوسط ۴۸۵۸۰۰ کارمند به دلیل درگیریهای کاری استعفا میدهند. تخمین زده میشود که ۸۷۴۰۰۰ کارمند سالانه به دلیل درگیریهای سازمانی، بیمار میشوند و غیبت میکنند که هزینه تخمینی آن برای سازمانها آنها ۲/۲ میلیارد پوند است.
- ۸۵ درصد از کارکنان آمریکایی سطحی از تعارض در محل کار تجربه میکنند. مدیران حدود ۶ ساعت در هفته (تقریبا ۱۵ درصد از زمان خود) را صرف حل تعارضات کاری میکنند.
در فرهنگهای واژگان فارسی، تعارض دارای معانی زیر است:
- اختلاف داشتن
- معترض و مزاحم یکدیگر شدن
- با هم مخالفت کردن
- با هم ناسازگاری کردن
مدیران وقت زیادی را باید صرف غلبه بر تعارضات کنند و این مانع فعالیتهای مهمتر آنها میشود.
چه باید کرد؟ با این حجم از تعارضات در سازمانها که به احتمال زیاد آمار آنها در کشور ما بسیار بیشتر است نمیتوان دست روی دست گذاشت. چرا که هم خود تعارض و هم پیامدهای آن ویرانگر هستند.
کتاب راهنمای مدیریت تعارض به چه سوالاتی پاسخ میدهد؟
۱- تعارض چیست؟ ۲- منافع و مضار تعارض کدامها هستند؟ ۳- چه راههای برای حل تعارض وجود دارد؟ ۴- بین روانشناسی و تعارض چه رابطهای وجود دارد؟ ۵- افکار مخرب چه تاثیری روی تعارض دارند؟ ۶- طرفین تعارض چه بازیهایی انجام میدهند؟ ۷- چطور میتوانیم از روش مذاکره اصولی در تعارض استفاده کنیم؟ ۸- بین تیپهای شخصیتی، جنسیت و … چه ارتباطی با تعارض وجود دارد؟ ۹- چه فرایندی برای حل تعارض وجود دارد؟ ۱۰- از میانجی گری و داوری چطور برای حل تعارض استفاده کنیم؟ ۱۱- تعارض در سطح تیم و سازمان چگونه بر طرف می شود؟ ۱۲- با زورگویی و آزار جنسی در محیط کار چگونه باید روبرو شویم؟
کتاب راهنمای مدیریت تعارض برای چه کسانی مفید است؟
مطالعه این کتاب به مخاطبان زیر توصیه میشود: ۱- مدیران ارشد سازمانهایی که با پدیده تعارض مخرب در سازمان خود و شدت یافتن آن مواجه هستند. ۲- مدیران میانی که در درون واحد خود یا با واحدهای دیگر در حال تعارض هستند واین موضوع عملکرد آنها را زیر سؤال میبرد. ۳- کارشناسانی که تعارض موجب کاهش عملکرد و افزایش شدید استرس آنها شده است. ۴- مدیران منابع انسانی که مسئولیت رفع و کاهش تعارض در سازمان و آموزشهای مرتبط با آن را به عهده دارند. ۵- دانشجویانی که میخواهند با مبحث مدیریت تعارض آشنا شوند و ازابزارهای آن آگاهی یابند. ۶- سایر علاقمندانی که درگیر تعارض در سطح خانواده، بین فردی، تیمی و سازمانی هستند.
فهرست مطالب کتاب راهنمای مدیریت تعارض
مقدمه مترجم
چند آمار بسیار مهم درباره تعارض، این کتاب به چه سوالاتی پاسخ میدهد؟، این کتاب برای چه کسانی مفید است؟، کلام آخر
مقدمه
سخنی از نویسندگان، این کتاب چگونه به شما کمک میکند؟
فصل اول: تعارض چیست؟
تعریف، منافع تعارض، تاوان تعارض، چهار نتیجه احتمالی یک تعارض، انواع تعارض، دلایل وجود تعارضات میان فردی
فصل دوم: راههایی برای حل تعارض
سه استراتژی، شیوههای حل تعارض، سطوح گوناگون یک تعارض
فصل سوم: تعارض و مشکلات روانشناسی
راهکارهای غلبه بر تعارض، تعارض و افکار مخرب، ناحیه توافق
فصل چهارم: بازیها و راه حل تعارض
چهار نوع بازی، نحوه مقابله با بازیها
فصل پنجم: مذاکره
رویکرد ۳ مرحلهای برای مذاکره اصولی، BATNA (بهترین گزینه برای رسیدن به توافق)
فصل ششم: تعارض و تیپهای شخصیتی
مقایسه تیپهای شخصیتی (مایرز -بریگز) و اینکه چگونه تفاوتها میتواند منجر به تعارضات شود، فرمولی برای جلوگیری از تعارض، سوسیوگرام (گروه نما)
فصل هفتم: فرایند حل تعارض
روند ۴ مرحلهای حل تعارض
فصل هشتم: تعارض و مداخله شخص ثالث
میانجیگری و داوری، مدیر در نقش یک میانجی، معرفی یک فرآیند ممکن مدیریت
فصل نهم: تعارض تیمی
تعارض در تیمها، تعارض بر سر قوانین، تعارض سازمانی
فصل دهم: زورگویی و آزار و اذیت
تعاریف، آمار، رفتارهای زورگویانه رایج، کمک به افرادی که مورد زورگویی واقع شدهاند، تفاوت رفتار زورگویانه و رفتار آزار دهنده، آزار و اذیت جنسی