هشتمین عادت انسان ساز، این است که ندای درونی خود را بیابید و الهام بخش دیگران برای یافتن ندای درونشان شوید. استفان کاوی
کتاب راهنمای کاربردی تهیه طرح کسب و کار (تجاری):رویکرد خودشناسی

کتاب راهنمای کاربردی تهیه طرح کسب و کار (تجاری):رویکرد خودشناسی

۲
اردیبهشت
توسط : ADMIN

کتاب های دکتر فرشید عبدی

عنوان کتاب : کتاب راهنمای کاربردی تهیه طرح کسب و کار (تجاری):رویکرد خودشناسی

تعداد کتاب‌های نوشته شده در خصوص کارآفرینی و طرح تجاری کم نیست. اما اکثر این کتاب ها به موضوع خودشناسی و جنبه کاربردی داشتن برای عموم کمتر توجه کرده اند. این کتاب، روشنامه‌ای است کهجهت تهیه طرح کسب و کار (تجاری) که به کمک سوالات متعددی و آموزش گام به گام، به تدریج ذهنیت خواننده را برای طراحی کسب و کار آماده می‌کند. این کتاب به هیچ عنوان یک حل المسائل و راهنمای پول درآوردن سریع نیست.


طرح تجاری یا طرح کسب و کار  را می توان سندی دانست که در آن یک ایده منسجم و قابل اجرا تشریح و با استفاده از روش های معین، سودآوری ایده سنجیده و راهکارهایی برای دستیابی به حداکثر سود ممکن از طریق اجرای آن ایده، کسب شود. تحقیقات نشان داده اند که ۵۰ درصد از کسب و کارهای جدید در نخستین سال فعالیت شکست می خورند و ۹۵ درصد در پنج سال آغازین. این تعداد کثیر، به علت مسائلی چون کمبود تجربه، کمبود سرمایه، بدی منطقه جغرافیایی، بی کفایتی در کنترل موجودی ها، سرمایه گذاری های بیش از حد در خرید دارایی ثابت، استفاده نادرست از اعتبار و سرمایه و رشد غیر منتظره به ورشکستگی افتاده اند. تمامی این موارد، در حقیقت ناشی از اشکالات موجود در طرح و نقشه اجرا هستند

دلایل اصلی نوشتن یک طرح کسب و کار را میت وان در موارد زیر خلاصه کرد: 

  •  بنا نهادن پایه های موفقیت پروژه
  • تعیین اهداف واقعی برای کسب و کار و مشخص کردن هدف های میانی و نقشه راه معین برای رسیدن به آنها
  • دستیابی به معیاری جهت سنجش میزان پیشرفت
  • ایجاد راهی برای مرتبط کردن ایده ها با محیط بیرون، به ویژه با اشخاصی که در کسب و کار شما سرمایه گذاری می کنند.
گویش و دقت یک طرح تجاری بستگی به زمینه کسب و کار و کسانی دارد که قرار است از آن بهره جویند. می توان طرحی با رعایت استانداردهای یک بانک و با دقت بسیار زیاد و در طی چند ماه یا حتی سال نوشت و یا با صرف یک هفته زمان آن چه را برای پی بردن به ویژگی های یک راه موفقیت آمیز لازم است، دانسته و تشریح کرد.

در رویکرد خودشناسی از یک سری پرسش کلیدی برای نوشتن طرح کسب و کار استفاده می شود:

آیا شخص مورد نظر می تواند یک کسب و کار را راه اندازی و یا اداره کند؟

در استخدام خود بودن کار ساده ای نیست، در این زمینه پرسش هایی وجود دارند که عموما نادیده گرفته می شوند، در حالی که از عمق معنایی زیادی برخوردارند: آیا می توانید بار یک کسب و کار را به دوش بکشید؟ آیا قابلیت تصمیم گیری در شرایط بحرانی را دارید؟ آیا می توانید دیگران را به همکاری تشویق و یا آنها را مدیریت کنید؟ آیا می توانید از نظر بدنی و ذهنی روزی ۱۲ ساعت و شش روز در هفته کار کنید و فشار روحی ناشی از آن را نیز تحمل نمایید؟ از آن گذشته، یک کارآفرین باید توانایی های مشخصی، مانند دانش مدیریتی، حسابداری و حتی تجربه در زمینه کار مورد نظر داشته باشد، آیا از آن برخوردارید؟

آیا ایده مورد نظر قابل دستیابی است؟ 

اگر بتوان یک بشقاب پرنده تولید کرد که ما را در چند ساعت به ماه ببرد، می توان بازار خوبی کسب کرد؛ اما آیا واقعا چنین چیزی ممکن است؟ هر چند راه دستیابی به یک ایده خوب برای کسب و کاره در بسیاری اوقات از میان خیال پردازی ها و آرزوها می گذرد، اما سرانجام تمامی ایده ها با واقعیت های دنیای امروزی صیقل می خورند، تا میزان انعطاف پذیری و سرانجام قابل اجرا بودن آنها معلوم شود. می دانیم که هیچ تاثیری یک سویه نیست. این موضوع هنگام تهیه تمام بخش های یک طرح تجاری باید قویا مورد توجه قرار گیرد. همانطور که مرزهای واقعیت امروز ایده ما را محدود می کند، تفکرات ما نیز مرزهای امکان پذیری در جهان را تغییر خواهد داد. این حقیقت باید به ویژه هنگام ارائه راه های بازاریابی و سنجش امکان پذیری یک ایده، مورد توجه قرار گیرد.

چه قوانینی را باید پیش از اجرای طرح مد نظر گرفت؟

برخی کارها در بعضی شرایط قانونی نیستند، بنا بر این باید مراقب باشید، چه کاری را در کجا میخواهید انجام دهید. همچنین باید پیش از اجراء تحقیق جامعی برای دستیابی به مجوزهای لازم برای اجرای طرح به عمل آورده باشید. محدودیت های قانونی موضوعات ناخوشایندی نیستند، چون برای یک سرمایه گذار و یا کارآفرینی آنچه اهمیت دارد قابل پیش بینی بودن آینده بازار است؛ اما اگر کسب و کار شما قرار است در شرایطی که متاثر از چندگانگی سیاست های تجاری است و از ثبات اقتصادی برخوردار نیست، قرار گیرد، باید از ریسک پذیری بالایی برای اجرای آن برخوردار باشید. یک تغییر قانون می تواند بسیاری از محاسبات و استراتژی های شما در طرح تجاری را بی اعتبار کند.

چه میزان فروش در نظر است و چطور می توان آن را محقق کرد؟ 

هدف از راه اندازی یک کسب و کار تجاری، کسب سود است و هدف از نوشتن طرح تجاری نیز پی بردن به میزان حداکثر سود ممکن. در طی طرح باید پاسخ داده شود که از چه راهی می توان به فروش مورد نظر رسید، چطور می توان سهم از بازار را افزایش داد و در صورت لزوم چطور می توان از بازار طوری خارج شد که بیشترین صرفه اقتصادی ممکن نصیب شرکت شود.

چطور و با چه امکاناتی می توان به اهداف فروش دست یافت؟

اگر ایده شما «قابل اجرا تشخیص داده شود، به این معنی است که «منابع» و «روش هایی برای اجرای آن در دسترس است. در طرح تجاری باید این منابع مشخص و روش های به کارگیری آنها در کسب و کار تشریح شود.

چطور می توان سرمایه مورد نیاز را تامین کرد؟

پس از تهیه طرح و ارائه راه های اجرا، باید میزان سرمایه لازم برای اجرای طرح را بسنجیم. پس از آن باید راه های تهیه سرمایه مورد نیاز را با توجه به میزان آن و نوع کسب و کار خود بررسی و در صورت لزوم تعدیلاتی در کسب و کار اعمال کنیم.

آیا بهترین طرح ممکن ارائه شده است؟

یک طرح تجاری ممکن است پس از بررسی ها و نقدهای فراوان به بهترین چیزی که می تواند باشد نزدیک شود. از این رو نویسندگان طرح باید پس از تهیه، آن را بازبینی کرده و در صورت امکان آن را در اختیار صاحب نظران بگذارند.

آیا طرح کسب و کار نوشته شده، طرح مورد نظر را توجیه می کند؟

اگر تلاش دارید که نویسنده طرح کسب و کار را موظف به توجیه اقتصادی ایده ای بکنید، آنچه در بهترین حالت به دست خواهید آورد، اگر سراسر بی اساس نباشد، بر پایه های سستی بنا خواهد شد. طرح تجاری برای نشان دادن بهترین راه ممکن جهت دستیابی به سود است، اما نباید فراموش کنیم که گاه ممکن است این بهترین راه نیز برای سودآوری کافی نباشد. یک طرح تجاری می تواند بر اساس پرسش های مطرح شده در این بخش شکل می گیرد. در بخش های بعدی، سعی می شود راه های پاسخ دادن به این پرسش ها توصیف شده و با ارائه پرسشنامه هایی به درک موضوع و باز شدن دید خواننده کمک شود.
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
عضویت
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments