هشتمین عادت انسان ساز، این است که ندای درونی خود را بیابید و الهام بخش دیگران برای یافتن ندای درونشان شوید. استفان کاوی
کتاب راهنمای استراتژی

کتاب راهنمای استراتژی

۱
اسفند
توسط : دکتر فرشید عبدی

کتاب های دکتر فرشید عبدی

عنوان کتاب : کتاب راهنمای استراتژی


مقدمه‌ای مختصر و شفاف درباره استراتژی

خودآموزی سرشار از نکات و ترفندهای لازم برای صورت‌بندی و تدوین یک برنامه استراتژیک

  عصاره ‏ی استراتژی، مشخص کردن کارهایی است که نباید انجام داد.  

مایکل پورتر

 شما نمی‌توانید برای هر کسی، هر کاری که بخواهد، انجام دهید؛ اگر تصمیم دارید به سمت شمال بروید، نمی‌توانید همزمان سمت به جنوب بروید. 

 جرون دی فلاندر

استراتژی بدون فرآیند، چیزی بیش از فهرستی از آرزوهای دست‌نیافتنی نیست. 

 رابرت فیلک

این سه جمله بیشترین مشکلات عدم استفاده از مدیریت استراتژیک را در کسب‌وکارها و سازمان‌ها نشان می‌دهند. نخستین مشکل این است که کارهایی که نباید انجام شوند و انتخاب‌های غلطی که نباید رخ دهد، به خاطر نداشتن فرایندهای استراتژیک و با اصرار مدیران ارشد سازمان انجام می‌شود و منابع سازمان تلف می‌گردد. دومین مشکل که معمولاً در کسب‌وکارهای ایرانی و مدیرانشان بسیار دیده‌ام، عبارت است از با تمام قوا در همه جهت‏ ها؛ یعنی همه‏ی بازارها و همه‏ی خانواده‌های یک محصول و همه‏ی فعالیت‌های ممکن، بدون توجه به محدودیت منابع و اولویت‌بندی و رسالت و چشم‌انداز، و در یک کلام کاری بسیار پر ریسک که معمولاً سرانجام خوشی ندارد. سومین مشکل، تغییر هفتگی اولویت‌ها، اقدام بر اساس بحران و نداشتن هدف و کنترل، که نشان‌دهنده فقدان فرایندهای تحلیل، طراحی و تدوین استراتژی از یک سو و عدم جاری‏سازی و کنترل استراتژیک از سوی دیگر است. استراتژی، راه رسیدن به هدف را مشخص می‌کند؛ البته راهی که هوشمندانه و خلاقانه و بر اساس اعداد و ارقام است. بنابراین استراتژی در معنای متداول آن، نوعی برنامه‏ریزی کلان است و درباره اهمیت آن همین بس که حیات و ممات سازمان قرار است در پرتو آن شکل بگیرد و اقدامات سازمان و عملکرد مدیران، بخصوص مدیرعامل می‌بایست بر اساس آن ارزیابی شود. این کتاب در مورد استراتژی است، اما شما را نه به یک کارشناس استراتژی تبدیل می‌کند و نه به یک استاد فرهمند مدیریت استراتژیک؛ بلکه این کتاب، مبانی استراتژی را توضیح می‌دهد تا شما قادر به فهم اجزای اصلی یک استراتژی باشید، اینکه چگونه باید به سراغ آن‌ها بروید و استراتژی را تدوین کنید و از بعضی از ابزارهای استراتژی نیز استفاده کنید. این کتاب به شما کمک خواهد کرد تا بفهمید متخصصان استراتژی ممکن است چه چیزهایی بگویند و همچنین به شما در به چالش کشیدن چیزهایی که دیگران می‌گویند، کمک می‌کند. این کتاب باید توسط دست‌اندرکاران کسب‌وکارهایی مطالعه شود که نیاز به تدوین استراتژی رسمی‌تری نسبت به قبل دارند؛ همچنین کارکنانی که به صورت جزئی یا غیرمستقیم در تدوین استراتژی مشارکت دارند و البته دانشجویان و سایر افرادی که می‌خواهند یک دید کلی از چارچوب آن داشته باشند و بعداً از آن استفاده کنند. این کتاب برای ذینفعان سازمانی نیز مفید و سودمند خواهد بود. مطالب بسیار زیادی در مورد استراتژی نوشته شده است که بعضی از این مطالب رمزآلود و مبهم و بعضی دیگر بسیار پیچیده هستند، اما این کتاب پیچیدگی‌ها و دشوار بودن مطالب قبلی را برطرف می‌کند. کتاب راهنمای پیش روی شما تعدادی از اصطلاحات اصلی استراتژیک را تعریف می‌کند، تفاوت بین استراتژی رقابتی و شرکتی را توضیح می‌دهد (علت اصلی سردرگمی، حتی در میان مدیران سطوح ارشد) و رویکردی آسان برای تدوین استراتژیک ارائه می‌کند.  

در این کتاب به چه سؤالاتی پاسخ داده می‌شود؟

این کتاب علیرغم حجم کمی که دارد، به بسیاری از سؤالات در مورد استراتژی پاسخ می‌دهد؛ از جمله:
  • استراتژی چیست؟
  • تفاوت بین استراتژی شرکتی و رقابتی چیست؟
  • مأموریت، چشم‌انداز و کلیدواژه‌های حوزه استراتژیک کدم‌اند؟
  • ذینفعان چه نقشی در مدیریت استراتژیک دارند؟
  • برای برنامه‌ریزی استراتژیک از چه ابزارهایی استفاده می‌شود و کاربرد آن‌ها چیست؟
  • فرایندهای صورت‌بندی، تدوین و اجرای استراتژی چه مراحلی دارد؟

چرا باید این کتاب را بخوانید؟

این کتاب ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که لازم است از آن‌ها اطلاع داشته باشید:
  • توسط فردی نوشته شده است که سالیان متمادی هم به صورت علمی و هم عملی، به سازمان‌ها در زمینه مدیریت استراتژیک و استقرار آن کمک کرده است.
  • از زبان پیچیده و سنگین کتاب‌های مدیریت استراتژیک استفاده نمی‌کند و با زبانی ساده، مفاهیم مهم را آموزش می‌دهد.
  • مختصر و مفید و پر از نکته‌های کاربردی است.
  • قابل خواندن سریع است و به همان سرعت، مفاهیم آن قابل استفاده است.
  • مطالعه و فهمیدن آن نیازی به دانش عمیق قبلی ندارد.
  • از همه مهم‌تر، احتمال شکست فعالیت‌های مرتبط با استراتژی را که آینده سازمان شما وابسته به آن است، کاهش می‌دهد.
یک ناخدا یا فرمانده نظامی می‌تواند در سخت‌ترین توفان‌ها، با بدترین شرایط و نداشتن منابع کافی، با بهره‌گیری از یک استراتژی اثربخش پیروز شود. مربیان تیم‌های ورزشی نیز با داشتن استراتژی اثربخش به نتایج درخشانی دست می‌یابند و علیرغم محدودیت‌ها و شرایط نابرابر، قهرمان می‌شوند. مدیران نیز با برخورداری از دانش استراتژی و تدوین و اجرای استراتژی‌های اثربخش در عین شرایط سخت، تهدیدهای محیطی فراوان و کمبود منابع باید بتوانند موفق شوند، از شکست و ورشکستگی سازمان جلوگیری کنند و از انتخاب‌ها و تصمیم‌های غلط بپرهیزند. مطالعه این کتاب، نخستین گام در این مسیر طولانی و مهم است. اکثر کتاب‌های مدیریت استراتژیک، مفصل و پیچیده هستند و از زبان فنی دشوار این حوزه استفاده می‌کنند که معمولاً برای ابتدای راه مفید نیستند. این کتاب با زبانی ساده و در زمانی کوتاه شما را با مفاهیم استراتژی و فرایند آن آشنا می‌کند.

فهرست مطالب کتاب راهنمای استراتژی

مقدمه مترجم درباره استراتژی، در این کتاب به چه سؤالاتی پاسخ داده می‌شود؟، مخاطبین این کتاب چه افرادی هستند؟، چرا باید این کتاب را بخوانید؟، کلام آخر.
مقدمه  توسعه مهارت‌های اصلی، اصطلاحات استراتژیک، تعریف استراتژی، استراتژی‌های مشترک، خلاصه
فصل اول: اجزای مرتبط با استراتژی عناصر اصلی، اهداف اساسی، تفاوت هدف و مأموریت، ملاحظات، سؤالات، فاکتورهای شکل‌دهی، داخلی، مشترک، خارجی، دستیابی به استراتژی، الگوهای توسعه، تغییر استراتژیک
فصل دوم: ذینفعان چرا باید به ذینفعان نیز توجه کنید؟، ورودی ذینفع، مدل ارزش افزوده، گروه‌های اصلی ذینفعان، اندازه‌گیری، مراحل
فصل سوم: گام‌های مدیریت استراتژیک  مفاهیم تحلیل، فرآیند توسعه، خودتان را بشناسید: اهداف و مقاصد، بازارها، دشمن خود را بشناسید: ماتریس سان تزو، رقبا، استراتژی‌های توسعه، تحلیل شکاف (GAP)، الزامات، جزئیات، سیاست‌گذاری کاربردی، ساختار، انجام دهید
فصل چهارم: ابزارهای استراتژیک  ابزارهای افزوده شده به تحلیل، شبکه‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف، تحلیل عوامل خارجی، نیروی پنجگانه پورتر، سطوح پنجگانه تلاطم آنسوف، تحلیل و برنامه‌ریزی سناریو، ماتریس بوستون، تحلیل مزیت رقابتی، تجزیه و تحلیل روند، ارزیابی اثرات کسب‌وکار
فصل پنجم: نکات  تحلیل ریسک، عوامل کلیدی موفقیت، مشکلات بالقوه، لازمه‌های موفقیت
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
عضویت
Notify of
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments